Centenarul Marii Uniri pe aripi de vânt – YR100R/AM

        Harta RoLink

  

     Pământul e rotund si prin RoLink îl vom înconjura cu un salut transmis din capătul celălalt al țării, al Europei sau de oriunde. Pe aripi purtate de vânt suntem alături de radioamatori peste tot cu ajutorul undelor. Dincolo de nori, vom sărbători împreună Centenarul Marii Uniri.

 În perioada 03.06 – 07-06.2018, se va desfășura acțiunea organizată de Federația Română de Radioamatorism în colaborare cu Școala Superioară de Aviație Civilă, la care sunt invitați să participe toți radioamatorii. Astfel, cu decolare și aterizare de pe Aerodromul Strejnic din județul Prahova, vor avea loc mai multe raiduri aeriene cu avioane de tip Cessna 172S, iar glasul indicativului radio dedicat – YR100R/AM, va fi auzit printr-un stream pe frecvența locală 145,225 MHz București, accesând linkul:

http://live.rolink-net.ro:8000/B145225.ogg

Mai jos este linkul de informare oficială a acestei acțiuni, precum și programul de desfășurare a zborurilor:

http://www.hamradio.ro/Comunicate/0106201801

În vederea acoperirii la nivel național APRS se vor folosi următoarele digipeatere/igate-uri APRS :

YO3KXL-10 București –  Facultatea de Electronică și Telecomunicații;

YO3FBD-10 București – Aviației;

YO3JWM-3 Babele  – Vf. Cocora;

YO9IIE-3 Campina –  Casa Tineretului si Sportului;

YO9IPZ-13 în prezent, dar până duminică va fi activ și YO9IPZ-10 cu cel mai performant decodor al momentului;

YO7KAJ-10 Craiova;

YO7MGH-3 Castranova;

YO6T-2 Vf. Lăcăuți;

YO6ZO-10 Păltiniș;

YO6NAM-10 Brașov – Tâmpa.

Există cel mai probabil posibilitatea că semnalele generate de cele două indicative (YR100R/AM și YO3HOT/AM) să fie recepționate și de alte noduri, însă cele specificate mai sus vor fi active cu siguranță în perioada specificată.

În această acțiune au fost implicați următorii radioamatori : YO3GWM, YO4ISC, YO7CKP, YO7MGH, YO9IIE, YO3FBD, YO6ZO, YO6PVO, YO6NAM și YO9IPZ.

Așa cum am fost anunțați în comunicatul oficial, zborurile sunt efectuate în funcție de starea vremii. La program ar putea fi modificat intervalul orar sau chiar zborul anulat în măsura în care o va decide natura condițiilor meteo.

Și condițiile meteo au decis! Prima zi cu zbor avea să fie astăzi, 5 iulie. Cu toate că pe undeva, norii își anunțau prezența pe harta radar, cu voinicie și drag de zbor, YO3HOT ca pilot comandant alături de YO9BPX pe locul copilotului, dar cu atribuții de operator radio, dau cheie la motor și își iau avânt pe autostrăzile înălțimilor albastre. Echipa RoLink a urmărit îndeaproape pe harta APRS itinerariul avionului pe tot parcursul zborului, intervenind când de la sol nu raspundea nimeni, prin conectarea la rețeaua RoLink. Nu de alta, dar era păcat să nu existe și răspunsuri la apelurile repetate ale lui YO9BPX.

Celebrarea a o sută de ani de la Marea Unire a adus bucurie în rândul radioamatorilor prezenți pe frecvența 145.225 MHz în timpul survolului. Indicativul radio special folosit de YO9BPX și YO3HOT a fost YR100R/AM. Cei doi radioamatori aflați în cabina lui Cessna 172S au efectuat în cele cu puțin peste 2 ore de zbor, ceva mai mult de 80 de legaturi radio.

YR100R/AM s-a făcut auzit imediat după decolare și a schimbat controale cu foarte multe stații radio care își doreau un QSL cu mențiunea AM pe el. Cu această ocazie, s-a putut testa și capacitatea de reacție a radioamatorilor în cazul apariției unei situații de urgență. Din păcate, traiectul în conditii de amator a putut fi urmărit numai pe harta APRS.

Avionul Cessna172S înmatriculat YR-MDW, nu are la bord un sistem de localizare ADS-B, cu care radioamatorii pasionați de aviație pot urmări traiectele avioanelor comerciale, ci numai echipament pentru dirijare cu destinație profesională. Astfel pentru Rețeaua Națională de Urgență semnalul APRS și-a dovedit utilitatea în indicarea poziției cu o aproximație foarte bună a aeronavei.

Cu toate că planul de zbor a fost depus pentru o perioadă mai lungă de timp și avionul pregătit pentru mai multe ore de zbor, conditiile meteo au făcut necesară scurtarea traiectului. Cu furtuna pe coadă și cu multe gropi pe asfaltul cerului, YR-MDW a fost nevoit să se întoarcă acasă. Pe harta APRS avionul poate fi văzut de la decolare și până la aterizare, rețeaua funcționând la parametri normali.


Puțin după ora amiezii, salutând țara în lung și-n lat, avionul a revenit la sol, strângându-și aripile pentru ziua de astăzi. Zborul lui a dus până departe, în înălțimile albastre vestea Centenarului Marii Uniri.

Și vor mai fi zboruri în următoarele zile, pe traiectele anunțate. Printre orașele peste care aeronavele vor trece sunt: Craiova, Pitești, Sibiu, Brașov, Sinaia, și dacă vremea va permite, vor mai fi și surprize.

UPDATE 11.06.2018

Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, abia astăzi a fost programat cel de-al doilea zbor pentru YR100R/AM. Destinația avionului s-a vrut a fi Craiova și de-a lungul traseului său, cei doi radioamatori aflați la bord, au luat legătura cu multe stații aflate la sol (printre care mă număr și eu – YO7JYL). Vestea Centenarului Marii Uniri s-a auzit și deasupra districtului YO7, finalizând peste optzeci de legături radio până la întoarcerea pe aerodromul Strejnic din Județul Prahova, dupa ora 16. Trecând de orașul Targoviste, în apropiere de Pitești, am avut posibilitatea să aud indicativul YR100R/AM, după care mi-am așteptat rândul să pot schimba un control cu stația din zbor.

Așteptăm cu toții reluarea zborului, având în vedere că următorul traseu a fost planificat să traverseze Carpații Meridionali prin Valea Oltului și returul să fie prin Valea Prahovei. Totul depinde de starea vremii, pentru ca să putem reauzi cu toții indicativul YR100R/AM purtat pe aripi deasupra piscurilor.

 

’73

Echipa RoLink

RoLink – Prima rețea analogică națională 📡 a radioamatorilor români

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.